Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 09. august 2023
146. Prioritering af klima-temaer til drøftelse i KNG
Sagsnummer: 2023-010640
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Klimastaben ønsker løbende at orientere og inddrage Klima, Natur og Genbrugsudvalget (KNG) i implementeringen af Klimaplanen, der indeholder en lang række temaer og handlinger. Da der er mange temaer at gå i dybden med, ønskes en prioritering fra KNG Udvalget af, i hvilken rækkefølge Udvalget ønsker at få præsenteret temaerne.
Forvaltningen foreslår
- at Udvalget prioriterer den rækkefølge af temaer fra Klimaplanen, som løbende fremlægges for Udvalget til orientering og diskussion.
Sagsbeskrivelse
Klimaplanen (DK2020) blev godkendt af Byrådet i december 2020, og der blev samtidig indgået en politisk Klimaaftale.
Planen rækker frem til 2050, men er mest detaljeret frem mod 2030 og særligt frem mod 2025. En oversigt over status (pr. august 2023) for handlinger frem mod 2025 er vedlagt. Som det fremgår er det både god fremdrift og samtidig på visse områder tegn på afmatning i implementeringstempoet. En egentlig præsentation af status gives til KNG møde i september, når det endelige CO2 regnskab for er modtaget.
Klimaplanen skal revideres i 2024.
Klimaplanen, den politiske aftale og Klimaplanen kort fortalt kan ses på Klimalaboratoriets hjemmeside (klimalaboratoriet.middelfart.dk/dk2020).
Klimaplanen har fem tekniske hovedtemaer:
- Energi
- Transport
- Landbrug
- Cirkulær økonomi
- Klimatilpasning
Klimaplanen har desuden tre tværgående temaer: Ledelse, partnerskaber og inklusion.
Den politiske klimaaftale (2020) prioriterede en række af de mere end 100 handlinger i Klimaplanen. Den politiske klimaaftale prioriterede energi (handlinger med den største reduktion af klimagasudledning) og ledelse med følgende specifikke hovedtemaer:
Energi:
1. Udfasning af olie-gasfyr og omstilling til grøn fjernvarme, nærvarme og individuelle løsninger som varmepumper, jordvarme o.l.
2. Energibesparelser og energirenovering i bygnings- og boligmassen
3. Power to X - overskydende grøn strøm anvendes til fx produktion af flydende grønne brændstoffer, bl.a. tung transport og fly
4. Øge andelen af vedvarende energi via solceller, dels via solcelleparker (200 ha), dels ved integration i eksisterende bygninger
Ledelse:
1. CO2 opgørelse 1 gang årligt, inkl. opgørelse af effekter på civilsamfundet i øvrigt (efterår op til Klimafolkemødet sm. m. opfølgning på implementering)
2. Alle nye tiltag skal klimavurderes
3. Klimaplanen skal forankres i alle stående udvalg
4. Klimavurdering af budgetforslag fra 2021 ift. udledning af drivhusgasser
5. Forpligtelse til at anvise alternative (og yderligere) løsninger til drivhusgasreduktion
6. Søge at opfylde flere formål
7. Oprette §17 stk. udvalg - energibesparelser og energirenovering
8. Tiltrække ekstern finansiering
Prioritering af temaer
Som nævnt ønsker Klimastaben at orientere og i endnu højere grad bruge KNG Udvalgets politiske kraft i implementeringen af handlinger i Klimaplanen. I prioriteringen af rækkefølgen i præsentation af temaerne kan KNG Udvalget overveje følgende (angivet i tilfældig rækkefølge):
- Der hvor kommunen kan gøre en forskel med den nuværende lovgivning
- Størst reduktion af klimagasudledning
- Størst borgerinvolvering/aktivering
- Mest mulig tilpasning til klimaforandringer
- Flest klimaaktive virksomheder
- Mange konkrete pilotprojekter som viser nye veje i den grønne omstilling
- Middelfart Kommune som virksomhed går foran og viser vejen for andre kommuner (fx brug af intern afgift på brug af fossil brændsel).
Videre proces
Efter prioritering af temaerne vil Klimastaben forberede og fremlægge hvert tema på de kommende KNG-møder. Temaerne vil fremstå som ordinære dagsordenspunkter.
Diskussionerne i KNG Udvalget vil bidrage til den kommende revision af Klimaplanen. Der vil blive fremlagt et forslag til revisionsproces på KNG udvalgsmødet d. 4. oktober 2023.
Økonomi
Ingen i denne sag.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Klimaplanen omhandler udelukkende klima og bæredygtighed.
Beslutning
Udvalget prioriterer følgende temaer til drøftelse:
- transport
- landbrug
med fokus på hvor er det største reduktionspotentiale, fokus på målgrupper og kommunens handlemuligheder.
Kent Mosgård deltager ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
147. Drøftelse i fagudvalg af strategierne 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd'
Sagsnummer: 2022-015563
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Alle fagudvalgene bedes på augustmøderne drøfte Byrådets to strategier 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd' i forhold til, hvad strategierne betyder for udvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- at Udvalget drøfter de to strategier og hvad de betyder for Udvalgets område.
Sagsbeskrivelse
Byrådet vedtog i 2022 visionen 'Vi bygger broerne'. Visionen er fulgt af 4-årige politiske mål for hvert udvalg, tre strategier og en række konkrete indsatser.
To af de tre strategier - 'Grøn vækst' og 'Sammen om kvalitet i velfærd' - er vedtaget af Byrådet i foråret 2023. Den tredje - Plan- og bæredygtighedsstrategien, der har en anden karakter - er på vej efter sommerferien.
Samtidig med vedtagelsen af de to strategier er det besluttet, at alle fagudvalg efterfølgende drøfter, hvad de betyder for udvalgets område. Desuden holdes begge strategier op mod udvalgets politiske mål og andre aktuelle dagsordener i udvalgene.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant i denne sag. De to strategier er vurderet i forhold til klima og bæredygtighed forbindelse med vedtagelsen af dem.
Beslutning
Drøftet, og der laves særskilt referat.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
148. Vandområdeplan 2021-2027
Sagsnummer: 2019-001616
Sagsbehandler: Erik Madsen
Præsentation
Miljøministeriet har den 15. juni 2023 annonceret vandområdeplaner for 3. planperiode (2021-2027) med tilhørende bekendtgørelser og miljøvurderinger. Annoncering af den nye vandområdeplan markerer også afslutningen på vandområdeplan 2015-2021, som forvaltningen har arbejdet efter de seneste år.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager sagen til orientering.
Sagsbeskrivelse
Formålet med vandområdeplanerne er at sikre god tilstand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i overensstemmelse med EU's vandrammedirektiv inden udgangen af 2027. God tilstand er udtryk for en svag afvigelse fra en tilstand upåvirket af menneskelig aktivitet.
Til dette formål skal de enkelte lande udarbejde vandområdeplaner for 6 år ad gangen. Planerne skal informere om statens planer for forbedring af miljøtilstanden i de konkrete vandforekomster. Vandområdeplanerne indeholder også et indsatsprogram der beskriver de nødvendige foranstaltninger til at nå den ønskede miljøtilstand, samt en tidsplan for indsatserne.
Vandområdeplanerne 2021-2027 udgør en opdatering og videreførelse af de to tidligere vandområdeplaner, der gjaldt i perioderne 2009-2015 og 2015-2021. Opdateringen bygger på et nyt vidensgrundlag udviklet i samarbejde med nationale forskningsinstitutioner og rådgivere.
Indsatser i Middelfart Kommune
Staten er vandplanlægningsmyndighed, men kommunerne har ansvaret for at udmønte dele af indsatsprogrammet. I vandområdeplanen er der opstillet mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets søer, vandløb, kystvande og grundvand. Desuden indeholder vandområdeplanen et indsatsprogram som beskriver, hvilke indsatser og virkemidler, der kan bruges til at nå målet. Det vil sige konkrete indsatser i søer og vandløb, etablering af vådområder, lavbundsprojekter og skovrejsning samt indsatser i forhold til punktkilder. Indsatser i forhold til punktkilder kan eksempelvis være i forhold til renseanlæg, regnbetingede udledninger fra overløb og ikke kloakerede ejendomme i spredt bebyggelse.
Middelfart Kommune skal ifølge de nye vandområdeplaner have gennemført følgende indsatser inden udgangen af 2027:
Kvælstofindsatsen til kystvande:
• Begrænsning af kvælstofudledning ved etablering af vådområder og lavbund ligger for Middelfart Kommune på ca. 7 ton kvælstof/år. Det er dog en meget lille del af den samlede kvælstofreduktion, som også skal hentes gennem skovrejsning, minivådområder, klima-lavbund, målrettet regulering m.v.
Spildevandsindsats:
• Regnvandsbetingede udløb: 1. stk. ved Holse Stationsbæk (videreført fra anden planperiode (2015-2021)).
• Ejendomme i det åbne land: Indsats/Ingen indsats.
Restaureringer i 72 km vandløb:
• Fjernelse af fysiske spærringer i vandløb: 2 stk. (Fyllested Mølle og Brende Mølle), vandløbsrestaureringer, genåbning af rørlagte vandløb og etablering af sandfang. Der er reelt indsatser i lidt færre end 72 km. vandløb, da enkelte indsatser nyligt gennemført af kommunen stadig fremgår af planen.
Materialet består af
1. Vandområdeplanerne 2021-2027
2. Sammenfattende redegørelse for Vandområdeplanerne 2021-2027
3. Retningslinjer for udarbejdelse af Vandområdeplanerne 2021-2027
4. Høringsnotat og adgang til høringssvar
5. MiljøGIS
6. Vandplandata
7. Miljømålsbekendtgørelse, indsatsbekendtgørelse samt vejledninger
Status for vandområdeplan 2015 -2021
På vandløbsområder var der i vandområdeplanen vandløbsindsatser i ca. 26 km. vandløb i seneste planperiode mod 72 km. i den nye plan. Forvaltningen har forundersøgt alle indsatserne og realiseret de indsatser, som staten har vurderet omkostningseffektive. Mere end halvdelen af indsatserne i planen er efter statens gennemgang af forundersøgelsernes omkostningsestimater på realisering vurderet ”ikke omkostningseffektive”. Kommunen har på denne baggrund ikke realiseret disse projekter, da der ikke er krav om, at kommunerne gennemfører restaureringsindsatserne for egne midler ved afslag fra staten på finansiering.
Forvaltningen arbejder på flere vådområder til reduktion af kvælstofbelastning til kystvandene. Det har vist sig udfordrende at få disse realiseret, hvilket primært skyldes manglende erstatningsarealer til landmændene der skal lægge jord til vådområderne. Der har også været uklarheder i statens støttesatser, hvilket har sat sagerne i stå i lange perioder. Arbejdet med støttesatser og tilvejebringelse af erstatningsarealer varetages af Landbrugsstyrelsen.
På spildevandsområdet har der i de første to planperioder været indsatser overfor regnbetingede overløb til reduktion af udledt organisk stof, samt antallet af regnbetingede overløb. Indsatserne har bl.a. været etablering af et bassiner, semi- eller separatkloakering, LAR-løsninger eller andre løsninger med miljømæssigt ligeværdig eller bedre effekt. 2/5 af indsatserne skulle gennemføres i første planperiode og resten i anden planperiode. Vandplanen for Lillebælt/Fyn udpegede 9 overløb fra fælleskloakerede områder til vandløb, beliggende i oplandet til Gamborg Nor og Gamborg Fjord. En enkelt indsats er videreført til 3. planperiode. Middelfart Spildevand har gennemført en stor del af indsatserne.
Økonomi
Staten kompenserer kommunerne økonomisk for administration af vandplansarbejdet via DUT-princippet efter forhandling med KL. EU og staten finansierer de kommunale udgifter til administration af vandplanindsatsen, herunder forundersøgelser, rådgivning og anlægsarbejder. Staten dækker også eventuelle udgifter til erstatning til lodsejere.
Gennemførelse af de enkelte indsatser i vandløbene er en kommunal opgave, som skal løses fra 2023 til 2027. Staten/EU finansierer indsatserne efter ansøgning og bevilling. Det forventes derfor ikke, at Middelfart Kommune får udgifter i forbindelse med planlægning og gennemførsel af vandplanindsatserne på vandløbsområdet.
Hvis lodsejere lider tab i forbindelse med projekterne, skal Staten betale erstatning efter reglerne i vandløbsloven.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Realisering af vådområde-, lavbund- og skovrejsningsprojekter vil samlet set reducere CO2-udledning til atmosfæren, mens restaurering af vandløb vil resultere i en udledning i forbindelse med anlægsarbejdet. Forvaltningen vil i de enkelte sager forsøge at gennemføre indsatserne med mindst mulig klimabelastning ved at stille krav til entreprenører og hente/aflægge råmaterialer i nærområdet.
Beslutning
Orientering givet.
Kent Modgård deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
149. Forslag til tillæg 9 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2023
Sagsnummer: 2023-006808
Sagsbehandler: Brian Olsen
Præsentation
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan 2016-2023, løber frem til udgangen af 2023. Spildevandsplanen er en sektorplan for spildevandsområdet, der fastlægger rammerne for spildevandshåndtering i kommunen, og spildevandsplanen er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye ejendomme til det offentlige spildevandssystem.
Tillæg nr. 9 til spildevandsplanen skal sikre grundlaget for følgende:
- Forlængelse af spildevandsplanen til udgangen af 2025
- Tilslutning af ejendomme til spildevandskloak
- Ændring af kloakopland for nye/eksisterende ejendomme
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg 9 til spildevandsplanen godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 9 til spildevandsplanen omfatter en forlængelse af den nuværende spildevandsplan til udgangen af 2025. Forvaltningen har sammen med Middelfart Spildevand A/S gennemgået den nuværende spildevandsplan og vurderer, at den indholdsmæssigt rummer målsætninger, initiativer/handlinger og plan, som kan gælde frem til og med 2025. Det betyder også, at spildevandsplanen kan revideres i overensstemmelse med statens nyeste vandplan.
Med tillægget optages desuden en række grunde/ejendomme til spildevandskloakering:
- Koldinghave 24, 5591 Gelsted
- Skovsvinget 25B, 5500 Middelfart
- Kabelbyen og Turbinehallen
samt følgende til separatkloakering:
- Adlerhusvej 30, 5500 Middelfart
- Østerbyvej 3, 5500 Middelfart
- Røjlemosevej 70, 5500 Middelfart
Økonomi
Tillæg 9 til spildevandplanen for Middelfart Kommune medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg 9 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune skal i 8 ugers offentlig høring.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg/regnvandssystem, hvor der sker en optimal rensning af hhv. husspildevand og regnvand/overfladevand. Tilslutning til kloak anses som værende en bæredygtig og langtidssigtet løsning.
Beslutning
Godkendt.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
150. Vejlby Fed Klimalag, oprettelse af et klimalag
Sagsnummer: 2023-005700
Sagsbehandler: Nicol Paulien Slingerland
Præsentation
Efter fornyet partshøring af bidragsfordelingen af grundejerne i Vejlby Fed og udarbejdelse af udkast til vedtægter for et Klimalag for Vejlby Fed, skal det besluttes, om etableringen af et Klimalag skal sendes i offentlig høring.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til vedtægterne, områdeafgrænsning og bidragsfordeling sendes i 4 ugers offentlig høring (Bilag 1).
- At hvidbogen Partshøringen om principperne til bidragsfordelingen, med forlag til besvarelse af de indkommende partshøringssvar godkendes (Bilag 2).
Sagsbeskrivelse
Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget har den 7. september 2022 besluttet at få udarbejdet det nødvendige materialet til at igangsætte en proces, der skal føre til klimabeskyttelse af Vejlby Fed. Første del i processen er oprettelse af et klimalag for Vejlby Fed for en forundersøgelse. Oprettelse af Vejlby Fed Klimalag og principperne til områdeafgrænsning, vedtægterne og bidragsfordelingen har været i partshøringen. Resultaterne heraf er præsenteret på Klima-, Natur- og Genbrugsudvalgs mødet den 8. februar 2023. På baggrund af de indkommende høringssvar besluttede Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget den 8. februar 2023 at ændre princippet for bidragsfordelingen, som har været i partshøring. De indkommende partshøringsvar om bidragsfordelingen kan findes i hvidbogen (Bilag 2). Det udarbejdede materialet består af vedtægter (Bilag 3), områdeafgrænsningen (Bilag 4) og bidragsfordelingen (Bilag 5).
Vedtægterne
Vedtægterne (Bilag 3) er udarbejdet, med udgangspunkt i vandløbsloven og på baggrund af arbejdsgruppens forslag samt de indkommende bemærkninger i partshøringen, for en forundersøgelse.
Områdeafgrænsning
Området er afgrænset ved Aulby Mølle Å, Nordre Landkanal og ejendomme med bebyggelse til beboelse eller erhverv, som er beliggende under kote 2,5 DVR90. Et kort over områdeafgrænsningen kan findes i Bilag 4.
Bidragsfordeling
1 part pr. ejendomme med bebyggelse til beboelse/erhverv eller byggeret til opførelse af beboelse/erhverv.
0 part pr. ejendomme som har bebyggelse til beboelse/erhverv eller byggeret til
opførelse af beboelse/erhverv.
En fortegnelse over de bidragspligtige arealer kan findes under Bilag 5.
Hvidbog fra høring af bidragsfordeling
Der er indkommet 13 høringssvar til forslaget til bidragsfordeling, som dækker over 11 ejendomme ud af 477 ejendomme.
Seks af høringssvarene der repræsenterer 9 ejendomme, udtrykker enighed i forslaget til bidragsfordeling. Fem af høringsvarende udgør 5 ejendomme, angiver, at de er uenig med forslaget. De sidste to af høringssvarene indeholder spørgsmål til forslaget.
Proces
Efter den offentlige hørringsperiode tager udvalget endelig beslutning om, hvorvidt der skal etableres et klimalag for Vejlby Fed.
Såfremt Vejlby Fed klimalag skal oprettes, indkaldes efter klagefristens udløb til stiftende generalforsamling. Herefter vil processen, med udarbejdelse en forundersøgelse til den fysiske klimasikring af Vejlby Fed, påbegyndes.
Økonomi
I budget 2023 er der afsat en anlægsbevilling med tilhørende rådighedsbeløb på 0,250 mio. kr. til forprojekt samt en tilsvarende indtægtsbevilling.
Budgettet for 2024-2027 er endnu ikke godkendt, men det indstilles i forbindelse med budgetprocessen at:
- I budget 2024-2027 afsættes en anlægsbevilling på netto 0 kr. i 2025 bestående af en udgiftsbevilling på 0,369 mio. kr. og en indtægtsbevilling på 0,369 mio. kr. til detailprojekt m.m.
Hvis budgetforslaget for 2024-2027 indarbejdes i det endelige budget 2024-2027 forventes det, at forprojekt, detailprojekt samt tilbagebetaling fra digelaget kan håndteres indenfor den samlede anlægsbevilling, der vil være til rådighed.
Høring
Der har været partshøring om at ændre princippet til bidragsfordelingen fra den 10. februar 2023 til 10. marts 2023. Der er indkommet 13 høringssvar fra 27 grundejere. Høringssvarene og forvaltningens forslag til besvarelse kan læses i hvidbogen (Bilag 2).
Hvis udvalget vælger at fremme oprettelse at et lag, skal der være en offentlig høring, inden den endelige beslutning træffes. Forslag til høringsbrev til alle grundejere er vedhæftet som (Bilag 1) og følgebrevet (Bilag 6).
Klima & bæredygtighed
Klimaforandringerne øger problemerne med oversvømmelse i lavtliggende områder. Vælges der at gennemføre et klimatilpasningsprojekt, er det vigtigt, at der tages hensyn til bæredygtighed i projektet. Udover klimatilpasning kan det bl.a. dreje sig om bæredygtighed naturmæssigt, økonomisk og evt. forhold til påvirkning af naboområder.
Beslutning
Godkendt.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
Bilag 1 Høring om oprettelse af Vejlby Fed Klimalag
Bilag 2a Hvidbog for bidragsfordeling
bilag 2d ansøgerens bemærkning til hørringssvarende
Bilag 2e Tilbagemelding vedr. Vejlby Fed pumpedigelag vandløbsloven skrivelse fra grundejerne
Bilag 3 Udkast Vedtægter for Vejlby Fed Vandlag
Bilag 6 Følgebrev til høring om oprettelse af Vejlby Fed Klimalag
151. Igangsættelse af Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse
Sagsnummer: 2023-009773
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Forvaltningen sætter gang i at udarbejde Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse. I den forbindelse skal der oprettes et grundvandforum, der skal bistå kommunen i processen.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget orienteres om, at Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse igangsættes.
Sagsbeskrivelse
Formålet med Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse er at beskytte grundvandet som drikkevandsressource. Planen skal beskrive de grundvandsbeskyttende indsatser, som er nødvendige ud over den generelle beskyttelse, og skal angive hvem, der er ansvarlige for udførelsen af indsatserne, samt en tidsplan for, hvornår indsatserne skal gennemføres. Endvidere angiver planen også en økonomisk vurdering af, hvad indsatserne vil koste.
En indsatsplan skal udarbejdes på baggrund af en nærmere kortlægning af arealanvendelse, forureningstrusler og naturlig beskyttelse af de pågældende vandressourcer. Miljøstyrelsen har revideret grundvandskortlægningen for Fyn, og der er udpeget nye arealudpegninger af bl.a. OSD, indvindingsoplande, NFI og BNBO. I henhold til Vandforsyningslovens § 13 skal kommunalbestyrelsen derfor udarbejde og vedtage en ny indsatsplan.
Grundvandsforum
I forbindelse med udarbejdelse af Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse, er det lovpligtigt at oprette et koordinationsforum (grundvandsforum), der skal bistå kommunen ved udarbejdelsen af planen jf. vandforsyningslovens § 12. I Middelfart Kommune kalder vi koordinationsforum for grundvandsforum.
Grundvandsforum er et forum til debat og rådgivning, hvor indsatsplanlægningens interessenter kan udveksle relevante holdninger og ideer i forbindelse med udarbejdelsen af indsatsplan for grundvandsbeskyttelse.
Grundvandsforummet sammensættes af de interessenter, der har betydning for og interesse i beskyttelsen af grundvand i hele Middelfart Kommune. Natur og Miljø forventer at invitere nedenstående til at deltage i grundvandsforum i Middelfart Kommune:
- Vandråd for Middelfart Kommune
- TREFOR Vand A/S
- Centrovice (Velas)
- Patriotisk selskab
- Fyns familielandbrug
- Dansk industri
- Danmarks Naturfredningsforening, Middelfart
- Skovdyrkerne
- Dansk Skovforening
- Grønt råd
- Naturstyrelsen (skov)
- Miljøstyrelsen
- Region Syddanmark
- Nabokommuner (Nordfyns, Assens Kommuner)
- Middelfart kommune
- Politisk (Jacob Nielsen og Kent Mosgård)
- Natur og Miljø (grundvandsgruppen)
Kommissorium for grundvandsforum er vedlagt som bilag 1 og beskriver formål og opgaven.
Proces
Grundvandsforum indkaldes til møde først på efteråret, hvor kommissoriet skal godkendes, kortlægning af grundvandet og udfordringerne skal præsentres og ambitionsniveauet for planen skal diskuteres. På baggrund heraf udarbejder Natur og Miljø forslag til indsatser og retningslinjer, som skal drøftes både i grundvandsforum samt i KNG-udvalget.
Herefter udarbejder Natur og Miljø forslag til Indsatsplan, som skal sendes i offentlig høring i minimum 12 uger af Klima, Natur- og Genbrugsudvalg, Økonomiudvalg og Byråd. Herefter skal eventuelle høringssvar implementeres i planen og endelig vedtages af Klima, Natur og Genbrugsudvalg, Økonomiudvalg og Byråd.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Indsatsplan for grundvandsbeskyttelses formål er at beskytte grundvandet som drikkevandsressource. Planen skal beskrive de grundvandsbeskyttende indsatser, som er nødvendige for at opretholde en bæredygtig drikkevandsressource.
Dette dagsordenpunkt handler om igangsætningen af planen og hvilke indsatser, der er nødvendige, er således ikke klarlagt endnu.
Beslutning
Orientering givet med den tilføjelse at Middelfart Vildekommune erstatter Grønt Råd i Grundvandsforum.
Kent Modgård deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
152. Miljøgodkendelse af svineproduktion Middelfartvej 32
Sagsnummer: 2022-004304
Sagsbehandler: Klaus Schiøtt Kristensen
Præsentation
Ejeren af Middelfartvej 32 ønsker at etablere en svineproduktion (sohold). Den ansøgte etablering af svineproduktion kræver miljøgodkendelse efter husdyrbruglovens § 16 b.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender forslag til miljøgodkendelse af den ansøgte svineproduktion.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har modtaget ansøgning om miljøgodkendelse efter husdyrbruglovens § 16 b til etablering af en svineproduktion (sohold) i en ny stald på 8.250 m2 med et produktionsareal på 5.750 m2. Der vil i staldanlægget være plads til ca. 1.800 søer. Ansøgning om miljøgodkendelse omfatter desuden ny foderlade på 575 m2 og ny gyllebeholder på 5.000 m3. Miljøgodkendelse af svineproduktionen vil desuden omfatte eksisterende bygninger og anlæg på ejendommen, herunder eksisterende gyllebeholdere på henholdsvis 900 m3 og 4.000 m3.
Den ansøgte placering af staldanlægget ligger indenfor kystnærhedszonen og indenfor et område, der i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdigt landskab og større sammenhængende landskab. I Middelfart Kommune gælder for de bevaringsværdige landskaber, der ligger indenfor kystnærhedszonen, desuden retningslinjer for særligt værdifulde geologiske beskyttelsesområder. Derfor gælder kommunens stærkeste retningslinjer til beskyttelse af landskabet. De bevaringsværdige og større sammenhængende landskaber samt særligt værdifulde geologiske beskyttelsesområder, skal som udgangspunkt, friholdes for bl.a. bebyggelse og tekniske anlæg. Hensynet til de landskabelige interesser prioriteres højt.
Forvaltningen vurderer, at det ansøgte staldanlæg ikke vil medføre en væsentlig påvirkning af de landskabelige værdier. Opførelse af et staldanlæg i den ansøgte størrelse vil blive markant og tage en del af det vide udsyn mod syd. Det ansøgte ligger syd for toppen af bakkekammen og opleves ikke tydeligt i sammenhæng med kystlandskabet mod nord. Udsigten over kystlandskabet, som er den primære landskabelige beskyttelsesinteresse afledt af den geologiske formation Båring Banke, vil ikke blive forstyrret væsentligt. Ud fra en afvejning af landbrugsinteresser og de landskabelige hensyn er det ansøgte staldanlæg foreneligt med de særlige beskyttelsesinteresser, som knytter sig til Båring Banke og kystlandskabet. Ved vurderingen er der lagt vægt på, at bygningerne ligger i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Der etableres gyllekøling i alle stalde. Gyllekølingen reducerer lugtudledningen med 16 % og ammoniakfordampningen med 22 %. Anvendelse af gyllekøling er fastholdt med vilkår.
Ny gyllebeholder og eksisterende gyllebeholder på 4.000 m3 skal have fast overdækning, der reducerer ammoniakfordampningen fra beholderne. Fast overdækning er fastholdt med vilkår.
Beregning i husdyrgodkendelse.dk viser, at den ansøgte produktion med anvendelse af gyllekøling overholder husdyrbruglovens lugtgenekrav ved nabobeboelser, samlet bebyggelse og byzone.
Beregninger i husdyrgodkendelse.dk viser, at den ansøgte produktion med anvendelse af gyllekøling og fast overdækning af gyllebeholdere overholder husdyrbruglovens krav med hensyn til påvirkning af naturområder med ammoniak.
Der er foretaget en orienterende støjberegning, der viser, at den ansøgte produktion kan overholde Miljøstyrelsens støjgrænser, når levering/afhentning af foder, dyr og husdyrgødning begrænses til at foregå i dag- og aftentimerne. Tidsrum for levering/afhentning er fastholdt med vilkår.
Når det ansøgte overholder husdyrbruglovens krav, har kommunen ikke mulighed for at henvise det ansøgte til anden placering på ejendommen eller på anden ejendom.Økonomi
Ingen.
Høring
Det ansøgte projekt har været i høring to gange (for-offentlig høring og høring af forslag til miljøgodkendelse). Naboer indenfor en afstand af 790 meter (lugtkonsekvensområdet) er hørt.
Kommunen har i forbindelse med den for-offentlige høring modtaget 9 høringssvar, hvoraf 1 omfatter et høringssvar underskrevet af en større gruppe borgere i lokalområdet.
Ved høring af forslag til miljøgodkendelse har kommunen modtaget 5 høringssvar. Det ene høringssvar er vedlagt 4 underskrifter, som ønskes vedlagt høringssvar underskrevet af en større gruppe borgere i lokalområdet, der blev indsendt i forbindelse med for-offentlig høring af den ansøgte etablering af svineproduktion.
Høringssvarene omhandler en række bekymringer for konsekvenserne af etablering af den ansøgte svineproduktion. De væsentligste bemærkninger vedrører: anlæggets placering på ejendommen, forventede lugtgener, forventede støjgener, forventet øget tung trafik, forventet påvirkning af sundhed, forventet påvirkning af ejendomsværdien, påvirkning af landskabet, påvirkning af natur, påvirkning af grundvand.
Der er (efter for-offentlig høring) foretaget en mindre justering af anlæggets placering. Det ansøgte overholder husdyrbruglovens krav med hensyn til placering af anlægget, lugt, støj, tung trafik, påvirkning af natur og landskab. Det ansøgte vil ikke påvirke grundvandet. Påvirkning af sundhed og ejendomsværdi er ikke omfattet af husdyrbrugloven.
De enkelte høringssvar er vedlagt som bilag. På baggrund af høringssvarenes omfang er der for høringssvar modtaget i forbindelse med henholdsvis for-offentlig høring og høring af forslag til miljøgodkendelse udarbejdet en oversigt med et resumé af de punkter, som er anført i høringssvarene. Forvaltningens bemærkninger til de enkelte punkter fremgår af oversigterne.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
V stemmer for, A og F stemmer imod med den begrundelse, at der lægges særlig vægt på den landskabelige og miljømæssige påvirkning.
V begærer sagen i Byrådet.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
Forslag til § 16 a miljøgodkendelse Middelfartvej 32
Høringssvar til forslag til miljøgodkendelse fra Brentebjerg 2 og 4
Høringssvar til forslag til miljøgodkendelse fra Middelfartvej 59
Høringssvar til forslag til miljøgodkendelse fra Middelfartvej 18
Høringssvar til forslag til miljøgodkendelse fra Middelfartvej 40
Høringssvar til forslag til miljøgodkendelse fra Middelfartvej 30
Høringssvar fra Brentebjerg 2 og 4 for-offentlig høring
Høringssvar fra Blankegaardvænget 14 for-offentlig høring
Høringssvar fra Middelfartvej 18 for-offentlig høring
Høringssvar fra Middelfartvej 65 for-offentlig høring
Høringssvar fra Middelfartvej 40 for-offentlig høring
Høringssvar 2 fra Middelfartvej 24 for-offentlig høring
Høringssvar 1 fra Middelfartvej 24 for-offentlig høring